Maria Hemelvaart

5 augustus 2018 - León, Spanje

Een feestdag die volledig aan Spanje voorbij gaat. Maar in het kader van deze dag en omdat het zondag is en alles verder gesloten is, sluiten we Burgos af met een bezoek aan het klooster Huelgas Reales. Aan de rand van Burgos ligt dit klooster waar de Castiliaanse koningen en hun kinderen begraven werden. De bijbehoren kerk staat vol met sarcofagen in grote en kleine maten.

Het klooster is nog steeds operationeel, er wonen en werken nog steeds nonnen. Binnen het klooster geldt daarom een fotografeerverbod, maar ze hebben zich niet laten zien. De nonnen hadden in het verleden zeer veel privileges, maar bij pauselijk bevel moeten ze sinds de jaren 80 werken voor hun onderhoud.

Voor de lunch reden we door naar León, een volgende stad/kathedraal langs de Camiño de Compostela. De kathedraal was zozo, wel heel veel goud en de lunch, ondanks alle positieve verwachtingen ook zozo. León is, zo zeggen de boeken een bruisende studentenstad met barretjes met heerlijke tapas. Zondag 5 augustus was niet zo’n dag. Het volgende hotel op onze Camiño heeft een zwembad, dus de enige juiste keuze op dit moment en met 37 graden is zo snel León verlaten en rijden richting Villafranca del Bierzo.