Bilbao in één dag

1 augustus 2018 - Bilbao, Spanje

Lopen, lopen, lopen. De markthal, Guggenheim en alle straten en steegjes daartussen.

De vriendelijke dame van de oficina de turismo zei dar Bilbao prima te voet valt te doen. Ze had gelijk, maar het was toch best wel veel stappen.

We zijn begonnen met de wandeling naar de Mercado de la Ribera. Vanaf ons hotel de andere kant van de stad, maar dan is het daarna alleen nog maar terug. De markt ligt in het oude deel van Bilbao aan de rivier Nervión. Het is markt met overwegend vlees en vis en een eetgedeelte met vele soorten pintxos en lekkere zoetigheden. Achter de maker ligggen de zeven  straatjes. Als fan van de Amsterdamse 9 straatjes uiteraard even de straatjes bezocht. Ook hier voornamelijk winkeltjes met een gevarieerd artisinaal aanbod.

Lopend langs de Rio Nervión was onze volgende bestemming het Museo Guggenheim, het pronkstuk van Bilbao. De route ging via een lunch bij Copper Deli Mazarredo. Lekkere, goed gevulde sandwiches, Spanish style. Na de lunch eerst richting Puente Zubizuri, een brug van Calatrava. Ietwat teleurstellend. Een korte route naar het Guggenheim, de brug skippend was geen groot gemis geweest. Maar enfin, hij stond op ons lijstje.

Een bocht verder in de rivier lag het Guggenheim. Van buiten en binnen een erg mooi museum. De collecties vallen te betwisten, maar het museum zelf is al een museumstuk. Op de bovenste etage was momenteel een overzichtstentoonstelling van de begin jaren van Marc Chagall, zeker een aanrader! Maarja, ik ben dan ook een liefhebber van Chagall en heb jarenlang tegen een poster van The Fiddler aangekeken. Beneden is de vaste collectie met een indrukwekkend stalen labyrint van Richard Serra. Het museum lijkt er omheen te zijn gebouwd, van naar binnen krijgen was geen optie.

Na al het wandelen restte nog één wandeling, die naar een restaurant voor het doet. We hielden het dicht bij het hotel en dat was een meer dan goede keuze. Restaurant Viejo Zortzi serveerde een geweldige Baskische maaltijd met een mooie Baskische droge witte wijn, Txakolina.