Teliferico Puerto Plata

30 juli 2016 - Puerto Plata, Dominicaanse Republiek

Vandaag een rustdag, dus we gaan met de kabelbaan naar Pico Isabel de Torres op. Helaas hebben wij die dag uitgekozen dat de top van de 719 m hoge berg in de wolken ligt, maar de rit omhoog en omlaag is er niet minder mooi door. Een prachtig uitzicht op Puerto Plata en omgeving. De teleferico de Pico Isabel de Torres is de enige kabelbaan in het Caribische gebied en gelukkig van Italiaanse makelij.

Aangekomen eindigt de kabelbaan bij een grote parkeerplaats, er loopt immers ook een weg omhoog die er 5 minuten langer over doet. Maar we zijn op vakantie en gaan voor de toeristendingen. De kabelbaan is overigens ook zeer populair bij de Dominicanen zelf. Voor een habbekrats heb je een leuk familieuitje en als bestaat je gezin uit 30 man/vrouw, we passen allemaal samen in het 20 persoonsbakje.

Het eerste aanblik bovenaan de berg is het niet te missen beeld van Jezus Christus, nagemaakt naar voorbeeld van Rio de Janeiro. Aan zijn voeten ligt een grote, mooi onderhouden botanische tuin met alle flora van de DR. In het hart van de tuin ligt een lagune die als zeer mooi omschreven wordt, maar gewoon een betonnen bak is met een fontein en koikarpers. Maar de tuin en lagune zijn zichtbaar met liefde aangelegd en worden met liefde onderhouden.

Na een wandeling van een half uurtje staan we alweer aan de voet van Jezus. Wellicht had de wandelroute langer kunnen zijn, maar denk dat het niet veel toegevoegde waarde zal hebben. Op de Pico Isabel de Torres ligt eveneens een restaurant wat in meerdere boekjes en door de rondlopende gidsen vermeld wordt. Lunchen met uitzicht op Puerto Plata leek ons wel wat. Het restaurant ligt echter midden tussen de bomen, met uitzicht op de parkeerplaats en de uitstraling van een voetbalkantine. Ietwat gedesillusioneerd nemen we weer de teleferico naar beneden.

De ritten omhoog en laag zijn prachtig, de botanische tuin ook én lekker koel. De aankleding van de attractie behoeft nog wat aandacht, maar wellicht zijn wij verwende Europeanen.