Punta Cana - Bonao

21 juli 2016 - Santo Domingo, Dominicaanse Republiek

De eerste nacht hebben we in een guesthouse in Punta Cana doorgebracht. Zeer basic, maar heerlijke bedden. Nu dus op weg naar ons appartement in Cabarete, in het noorden van de DR. Volgens de boeken, kaarten, locals een rit van zo'n 6 uur door prachtig landschap. Appeltje eitje dus voor de doorgewinterde reizigers die wij zijn.

De rit begint voorspoedig op de A3, de verkeerde kant op... Les 1; check de kaartleesskills van je medereizigers op het droge. De A3 de juiste richting op leidde ons direct het bruisende leven van de DR in. De nadrukkelijke wens van meneer Thrifty om toch vooral een complete verzekering te nemen werd snel duidelijk. Er zijn ooit in een grijs ver verleden verkeersregels opgesteld, deze zijn echter met het vertrek van de kolonisten meegenomen. Iedereen rijdt soort van overal op de weg in een snelheid die bij hun past, niet die op de borden gemeld wordt. En dit gaat 2 kanten op; 100 waar 45 mag, 30 waar 100 mag. Inhalen gebeurt aan alle kanten en als het niet kan, dan ga je middendoor, op een 2-baansweg.

Aan de uiterlijke staat van de auto's is het verkeer ook duidelijk zichtbaar. Ramen, bumpers, deuren ontbreken vaak. Taxi's zien eruit alsof ten behoeve van de passagiers de deuren weer teruggeplaatst zijn, met tape of dergelijke.

Tussen al de auto's zijn er ook de motoren. Twee, drie, vier of meer man op een motor is gewoon goed. Dan zonder helmen 100 of meer rijden ook. In principe rijden de motoren rechts, maar ook zij halen links en rechts in. En als hun bestemming aan de overzijde ligt, rijden ze tegen het verkeer in.

Dit alles valt zonder problemen te overleven als de bewegwijzering enige duidelijkheid in de route geeft. Het moge duidelijk zijn, nee dus. Een plaats wordt 1x aangegeven als in deze richting op. De 2de keer is op de afslag zelf. Tussen deze 2 borden kan 500 m/ 1 km zitten, maar meestal is het zo'n 20 km of meer. Op het tussenliggende traject moet je er maar vanuit gaan dat je het juiste bord gevolgd hebt. Na in Higuey verdwaald te zijn en het hele stadje en inwoners gezien te hebben trof ons in Santo Domingo hetzelfde lot. Nu is dat een grote stad, dus daar mag het. Higuey daarentegen past op een servetje. Stratenlogica is volledig voorbijgegaan aan dit land, dus de weg kwijtraken op een eenrichtingsstraat behoort ook tot de mogelijheden.

Na 6 uur rijden waren we in Bonao, halverwege Santo Dominigo en Cabarete. Tijd voor lunch en bijtanken. Het kon hierna toch niet heel erg ver meer zijn.