Snorkelen in de deep deep ocean

27 juli 2016 - Sosúa, Dominicaanse Republiek

Al voor vertrek uit Nederland stond duiken boven aan onze to-do-list voor deze vakantie. Helaas houdt de verkoudheid die we meenamen uit Nederland stug vol. Oren en neuzen zitten dicht, dus duiken is vooralsnog geen optie

Om alvast kennis te maken met de vissen dus een snorkelexcursie geboekt. Sosúa staat bekend als de duikstek in aan de Northcoast, dus daar melden we ons bij Northcoast Divecenter. Nu dacht ik bij excursie aan volle boot met 20 toeristen en één vage dronken kapitein. We hadden dus een privé bootje met een kapitein en een duikleider.

Eerst varen we naar een snorkelstek in de baai van Sosúa, daarna na 3 Rocks, net erbuiten. Meteen bij de eerste duik worden we al omgeven door vele visjes in vele maten en kleuren. Prachtig! Sepia's, koffervisjes, allerlei familieleden van Dory, scholletjes, scheermesvisjes, teveel om op te noemen. Onze duikleider heeft een kaart met plaatjes en namen mee, maar het zijn er teveel om te onthouden. Na een duik van zo'n drie kwartier gaan we weer aan boord om naar de volgende snorkelstek te varen.

De 2de stek; 3 Rocks, ligt buiten de baai en is dieper dan de eerste. Er zijn hier diverse reefballs neergelegd en rasters met koraal opgehangen om meer vissen aan te trekken. En het werkt! Zagen we bij de eerste stek veel vissen, hier hebben ze hun hele familie ook meegenomen. Dit keer hebben we de gopro niet aan boord gelaten en de beelden zijn heel mooi. Was er bij de kinderen eerst nog angst voor een mogelijke haai, alle reserves zijn nu over boord. Vrij wordt er tussen alle vissen gezwommen en gedoken. Een geweldige ervaring!

Na 4 uur staan we weer aan de wal. Verschrompeld van het zeewater, maar klaar voor de volgende duik. Indra is nu ook overgehaald het echte scubadiving te gaan proberen, dus voor het weekend maar even zwembad en boot geboekt. Wordt vervolgt....